Urheiluvedonlyönti on rahapelimarkkinoiden ykkönen määrällisesti. FinancialBuzz analysoi jonkin aikaa sitten, että maailman rahapelimarkkinat kasvavat edelleen ja niiden ykkönen, noin 70 % on urheiluvedonlyönti. Sen arvellaan kasvavan yli 155 miljardin dollarin vuoteen 2024 mennessä. Lasku tulee keskimäärin 8,83 % prosentin vuosivauhdilla vuosien 2018-2024 välissä. Esimerkiksi Grandview Research arveli että maailman online vedonvedonlyöntimarkkinat olisivat olleet vuonna 2019 noin 53,7 miljardia dollaria ja kasvua olisi online puolella tulossa 11,5 % vuosittain vuosien 2020-2027 aikana.
Euroopassa tekniikka ottaa otteen
Euroopassa suurin muutos on tapahtunut siinä, miten pelaajat lyövät vetoa. Siinä missä Suomessa on esimerkiksi yhä ykkösenä pitkävedon tyylinen etukäteispelaaminen, on Euroopassa siirrytty jo reilulla 70 % livepelaamiseen. Tästä syystä monet isot vedonlyöntioperaattorit ovat hankkineen omille sivustoilleen pelaajille maksuttomat livelähetykset kaikista tärkeimmistä urheiluliigoista ja tapahtumista, joita pelaajat voivat sitten pelata sekä samalla katselle maksutta livenä.
Live Stream palvelut ovat jo nyt hyvässä nosteessa, mutta sitä mukaan kun Eurooppa saa entistä nopeammat nettityhteydet 5G:n kautta, tulee nämäkin palvelut entisestään sekä yleistymään että kehittymään ja laajentumaan.
Maiden lainsäädäntö laahaa perässä
Yksi iso kynnys on kuitenkin monien Euroopan maiden muuttuvat mainontasäännöt. Monet maat ovat nimittäin estämässä rahapelien markkinoinnin ilta-aikaan ja lisäksi operaattoreiden logot ovat katoamassa joukkueiden pelipaidoista ja areenoiden nimistä ja mainoksista – mutta vain joissain maissa. Mekin olemme jo kirjoittaneet esimerkiksi Espanjasta, missä tämä tarkoittaisi kymmenien miljoonien sponsoritulomenetyksiä Primera-liigan joukkueille, samalla kuitenkin mm. nimenomaisessa Espanjassa tarjonta lisääntyy.
Uudet lajit valtaavat alaa
Kuten artikkelikuva kertoo, uudet lajit tulevat vanhoillisen urheilun maailmaan vähitellen. On sitten kyse rallista tai formuloista, jalkapallosta tai jääkiekosta – niille kaikille on jo omat eUrheilu eli eSports turnauksensa ja liigansa. Mutta suurin osa pelaajista pelaa ammatikseen hieman erilaisemmissa peleissä, jotka eivät liity millään tavalla perinteiseen urheiluun vaan ovat nimenomaan eUrheilua: PUBG, Fortnite, CD:GO, Valorant, Dota2, LoL…….. näitä on ja lisää tulee. Miljoonat pelaajat pelaavat näitä pelejä päivittäin ja haaveilevat ammattilaisuudesta. Eikä mikään ihme, olihan suomalaisiakin Dota2 ammattilaisia ja miljonäärejä lajinsa kautta jo osallistumassa Suomenkin Itsenäisuuden juhliin Presidentinlinnassa.
Uusien lajien kasvu on osittain loogista, koska tietokonepelit ja konsolipelit tulivat todenteolla koteihin vasta 90-luvulla ja sitä myöten nykyajan nuoret pelaajat ovat digipelaamisen kolmatta sukupolvea ja pelaajia on nyt kaikissa ikäluokissa ja sukupuolissa. Pelaamisessa ei ole nää yläikärajaa ja lapset oppivat pelaamaan pelejä jo ennen kouluun menemistään.
eUrheilu kasvun huipulla
eUrheilua ei pidä väheksyä, sillä Statista on tutkinyt ja tullut tulokseen, että vuoteen 2023 mennessä eUrheilun erilaisia turnauksia ja tapahtumia seuraan 300 miljoonaa aktiivista katselijaa ja reilut 350 miljoonaa satunnaista katselijaa, eli tapahtumat keräisivät varovaisen arvion mukaan tuollaiset 650 miljoonaa katsojaa vuonna 2023. Tässä Statistan luvussa ei ole mahdollisia uusia pelimuotoja, joita ehtii vielä tulla markkinoille tulevien kolmen vuoden aikana ennen tuota vuotta 2023 ja sen loppumista. Vastaavasti liiketoiminnallisesti pelkästään ammattimainen eUrheilu kerää vuosittain reilun miljardi dollaria joista yli 820 miljardia dollaria ovat erilaisia mediaoikeuksia sekä sponsorointia.
eUrheilu ei ole vain harrastus, siitä on tullut tuhansille lajin harrastajille myös ammatti ja se on myös viimeisten vuosien aikana noussut monissa maissa osaksi koulutusjärjestelmää. Suomessakin nuoret voivat mennä toisen asteen oppilaitoksiin ympäri Suomea opiskelemaan nimeomaan ammattimaista tietokonepelaamista!
Katsoppa piruuttasi ensi kerralla, kun laitat vetoasi jalkapalloon, kuinka monta eUrheilun lajia tai vetomahdollisuutta sinulla olisi, ja minkälaisia kertoimia olisi tarjolla.