Tuleva vuosi tuo taas varmasti uusia kampanjoita kaikille aktiivisille mainostajille netissä, mutta kuinka monet muuttavat aiemmin tekemäänsä markkinointia tai mainontaa saavuttaakseen parempia tuloksia? Miten yleensäkään on mahdollista parantaa omaa markkinointiaan, on sitten kyse mistä liiketoiminta-alasta milloinkin?
Ainoastaan analysoitu ja tuloksellinen markkinointi toimii
Kannattaa pelata verovapaalla nettikasinolla, ne ovat netin liiketoimintaa, joka on viimeisten vuosien aikana tuottanut uusia palveluita todella paljon myös suomalaisten pelaajien saataville. Rahapelaaminen netissä on kasvanut sekä pelaaja sukupolven muuttumisen kautta, mutta myös siksi, että tekninen kehitys on vienyt arkisen elämämme mobiiliteknologian pariin entistä enemmän ja siellä erilaiset sovellukset hallitsevat arkisia asioitamme, ovat ne sitten uutistenlukemista, liikuntaa tai pelaamista.
Markkinoinnin kanavat eivät ole viimeisten parin vuoden aikana perustaltaan muuttuneet minnekään, mutta ihmisten käyttäytyminen varsinkin Suomessa on tullut etenkin mobiilikäyttöä kohtaan kaikilla mittareilla suositummaksi ja vuonna 2020 mainostajan ja markkinoijan on otettava huomioon ennen kaikkea mobiili-ihmiset, ja se, miten he näkevät netin.
Kaikessa markkinoinnissa ja mainonnassa on jo aiemmin pitänyt olla selkeät suunnitelmat, budjetit ja ennen kaikkea tavoitteet. Tavoitteet ovat saattaneet parissa ensimmäisessä mainoskampanjassa olla väärin asetettuja, mutta vähitellen tavoitteita asettamalla löytää sellaiset budjettiraamit, jotka sopivat erilaisten suunnitelmien toteutukseen ja näin markkinoinnista tulee oikeasti analysoitavaa ja sellaista, josta on hyötyä myös tulevaisuudessa. Sillä jos et mainosta suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti, et välttämättä koskaan opi mainostamaan tarpeeksi tai tarpeeksi vähän – kukaan ei ole seppä syntyessään.
Netin mahdollisuudet 2020
Netin markkinointikanavat ovat tulevana vuonna pitkälti samat kuin mitä on ollut saatavilla nytkin, kyse on vain, miten ne omat tarjoukset, uutiset ja tarinat saa ulos lukijoille. Kuinka saa oman brändinsä nimen, kuvan ja linkit omiin palveluihin mahdollisimman moneen paikkaan sopivalla kulurakenteella, miten pitäisi se, oma kampanja rakentaa? Esimerkiksi edellä mainittu kasinoala on panostanut tähän mennessä paljon erilaisiin talletustarjouksiin, bonusrahaan ja ilmaiskierroksiin, mutta on ollut hiljainen sosiaalisessa mediassa eikä ole välttämättä kehittänyt omaan kotisivuaan vastaamaan alan parhaimpien kasinosivustojen tarjontaan – ja nyt ei ole kyse vain peleistä, vaan oheispalveluista ja saatavilla olevan tiedon määrästä.
Vihje 1: kotisivut
Kaikki lähtee siitä, että oma kotipesä on kunnossa. On alasi sitten mikä tahansa, on tärkeätä, että omat kotisivusi ovat kunnossa. Sivusto pitää olla nopea, selkeä ja sen pitää sisältää oman yrityksesi tuotteiden ja palveluiden ostomahdollisuudet ja tilauskanavat. Sivuston pitää antaa tietoa ja vastata mahdollisiin asiakkaan kysymyksiin ja sivuston pitää olla rakenteeltaan oikeanlainen. Ennen kaikkea sivuston pitää toimia myös mobiilikäyttäjillä moitteettomasti.
Vihje 2: Määrittele asetukset
Rakenna markkinointisi oman sivustosi ympärille valitsemalla selkeät ankkurisanat ja lauseet, joita käytät niin omilla sivuillasi kuin markkinoinnissasi. Valitse sellaiset sanat ja lauseet, joita potentiaaliset asiakkaasi käyttävät. Pyri siihen, että omat palvelusi tulevat esille näillä hakusanoilla Google hakujen yhteydessä. Tavoitteena on ensimmäisen sivun hakutulokset. Mieti tarkkaan, mitä yrityksesi oikeasti tuottaa ja tarjoaa, älä lähde mainostamaan kaikkea mahdollista vaan pysy suunnitelmassa.
Vihje 3: Tee tavoitteellinen suunnitelma
Kun sivusi ovat valmiina ja niillä on esimerkiksi Google Analytics seuranta ja Google Search Console yhteys, voit alkaa asettaa markkinoillesi tavoitteita. Tavoitteet voivat olla kävijämäärään liittyviä, mutta enemmän tavoitteena on saada sellaisia kävijöitä, jotka myös tilaavat, joten tavoitteellisessa suunnitelmassa pitää olla myös selkeä euromääräinen tavoite. Esimerkiksi suunnitelma A maksaa 250 euroa, ja sillä pitää saada lisämyyntiä 500 euroa ja 200 uutta rekisteröityä asiakasta.
Vihje 4: Ole aktiivinen
Aktiivisuus markkinoinnissa tarkoittaa ennen kaikkea aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa. Jos yritykselläsi tai brändilläsi ei vielä ole yhtään aktiivista sosiaalisen median kanavaa, avaa sellainen heti vuoden alussa. Oikeiden sosiaalistin medioiden kautta voit tavoittaa asiakkaasi eri lailla kuin muilla kanavilla. Älä kuitenkaan unohda tai vähennä omien kotisivujen päivityksiä, vaikka aloitat aktiivisen ja suunnitelmallisen työn sosiaalisessa mediassa. Muista, että sielläkin lopullinen tulos syntyy myynnistä. Lisäksi pidä mielessä, että sosiaalinen media on nimenomaan kaksisuuntaista, pyri saamaan ihmiset myös vastaamaan, olemaan aktiivisia kanavassasi – muuten se ei toimi.
Vihje 5: Aktivoi vanhat asiakkaasi
Toivottavasti sinulla on asiakasrekisteri. Jos ei, ota vuosi 2020 vuodeksi kun alat sellaista kerätä. Vanhoille asiakkaille on tutkitusti helpompaa myydä lisää, jos olet hoitanut asiasi hyvin. Tämä toimii kaikilla aloilla, mutta sen perustana on se, että olet hoitanut sekä alkuperäisen myynnin, että sen jälkeisen myyntipalvelun kunnolla. Aktivoimalla vanhat asiakkaasi voit saada esimerkiksi sosiaalisen median kanavasi aktiiviseksi nopeallakin aikajänteellä ja samalla sen kaksisuuntaiseksi.